El nostre institut

diumenge, 21 de gener del 2018

ELS TRES TAMISOS DE SÒCRATES

A la Grècia antiga, Sòcrates gaudia d'una gran fama per la seva saviesa. Un dia, algú es va acostar al gran filòsof i li va dir:
- Saps del que m'acabe d'assabentar sobre el teu amic?
- Espera un moment. Abans de començar, podries dir-me si això que em vas a contar l'has filtrat pels tres tamisos?
- Els tres tamisos?
- El primer tamís és el de la veritat. Has confirmat que el que em vols dir és cert?
 - No. Simplement ho he escoltat ...
 - Per tant, no saps si és veritat. Intentem passar el filtre del segon tamís, el de la bondat. Això que em vols dir, és una cosa bona?
- Doncs no! Al contrari.
 - Llavors -va continuar Sòcrates- vols explicar-me coses dolentes sobre ell sense estar segur que són certes. Malgrat tot podries passar la prova, ja que ens queda un tercer tamís, el de la utilitat.
Té alguna utilitat que m'expliques el que ha fet el meu amic?
- No Certament, no.
 - Bé !, va exclamar Sòcrates somrient, si això que em vas a dir no és cert, ni bo ni útil, preferisc no saber-ho. I pel que fa a tu, t'aconsellaria que ho oblidares".

Paraules de saviesa de Sòcrates

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada